Nuccio Ordine, The usefulness of the useless

English
“Nuccio Ordine, The usefulness of the useless”
It is not true, not even in times of financial crisis, that only what is useful makes a profit. In capitalist societies there has always been “useless” knowledge” which in the end revealed an extraordinary utility. Nuccio Ordine draws our attention to the usefulness of the useless and the uselessness of the useful. Nuccio Ordine makes use of the reflections of great philosophers: Plato, Aristotle, Zhuang-zi, Pico della Mirandola, Montaigne, Bruno, Campanella, Bacone, Kant, Tocqueville, Newman, Poincaré, Heidegger, Bataille; and great writers: Ovid, Dante, Petrarch, Boccaccio, Alberti, Ariosto, Moro, Shakespeare, Cervantes, Milton, Lessing, Leopardi, Hugo, Gautier, Dickens, Herzen, Baudelaire, Stevenson, Kakuzo Okakura, García Lorca, García Márquez, Ionesco, Calvino, Foster Wallace to show the obsession with possession and the cult of utility end up sapping our spirit. He shows the danger in regards to schools and universities, art and creativity, but also to fundamental values such as dignitas hominis, love and truth…
Italiano
“Nuccio Ordine, L’utilità dell’inutile”
Non è vero – neanche in tempo di crisi – che è utile solo ciò che produce profitto. Esistono, nelle democrazie mercantili, saperi ritenuti “inutili” che invece si rivelano di una straordinaria utilità. Nuccio Ordine attira la nostra attenzione sull’utilità dell’inutile e sull’inutilità dell’utile. Attraverso le riflessioni di grandi filosofi (Platone, Aristotele, Zhuang-zi, Pico della Mirandola, Montaigne, Bruno, Campanella, Bacone, Kant, Tocqueville, Newman, Poincaré, Heidegger, Bataille) e di grandi scrittori (Ovidio, Dante, Petrarca, Boccaccio, Alberti, Ariosto, Moro, Shakespeare, Cervantes, Milton, Lessing, Leopardi, Hugo, Gautier, Dickens, Herzen, Baudelaire, Stevenson, Kakuzo Okakura, García Lorca, García Márquez, Ionesco, Calvino, Foster Wallace), Nuccio Ordine mostra come l’ossessione del possesso e il culto dell’utilità finiscano per inaridire lo spirito, mettendo in pericolo non solo le scuole e le università, l’arte e la creatività, ma anche alcuni valori fondamentali come la dignitas hominis, l’amore e la verità.