EOS case study: Marketing strategies to enhance the value of the food, wine and tourism heritage

Marketing strategies to enhance the value of the food, wine and tourism heritage: The case study of EOS – Organizzazione Export Alto Adige, of the Bolzano Chamber of Commerce.
Speaker: Paul Zandanel, head of the Marketing Support division
The Alto Adige region offers a vast selection of options to those interested in learning about its traditions, history and craftsmanship associated with the local gastronomic culture. In fact, its gastronomic products, recognized internationally, such as speck, apples, wine and bread, are all closely linked to the traditional farm culture and are produced according to methods handed down from generation to generation.
The mission of EOS – the Alto Adige Export Office of the Bolzano Chamber of Commerce – is to provide support for businesses interested in expanding into new markets or consolidating their positions. To this end, EOS concentrates mainly on two sectors: International Trade Support, which acts as an agent, providing export consulting and finding business partners, and Marketing Support, which publicizes and promotes the image of quality products from the Alto Adige.
The EOS Marketing Support division organizes collective initiatives, advertising campaigns and trade fair participation, and offers specific consulting aimed at helping regional businesses improve their market standing. Specific marketing activities are designed to reinforce and defend the image of the Alto Adige as a tourist destination and food Mecca. Multi-year strategies make it possible to achieve objectives like increased internationalization of local businesses, increased sales and increased notoriety of the products themselves.
After the conference, participants will be invited to a reserved tasting , with a maximum of 60 places, including traditional products.
————————————————————————————————————
> LANGUAGE: ITALIAN (with simultaneous translation)
> LOCATION: AULA MAGNA
> TIME: 4:00 p.m. – 5:30 p.m
———————————————————————————————————–
Strategie di marketing per la valorizzazione del patrimonio enogastronomico e turistico. Il Case History di EOS – Organizzazione Export Alto Adige della Camera di commercio di Bolzano
Interviene Paul Zandanel, responsabile della divisione Marketing Support
L’Alto Adige offre un ricco ventaglio di possibilità a chi ama conoscerne le tradizioni, la storia e l’artigianato legati alla cultura gastronomica del suo popolo. Infatti i suoi prodotti gastronomici, riconoscibili a livello internazionale dallo speck alle mele, dal vino al pane, sono strettamente legati alla cultura e alla tradizione contadina e vengono prodotti secondo metodi di lavorazione tramandati da generazioni.
Il compito dell’EOS – Organizzazione Export Alto Adige della Camera di commercio di Bolzano – è quello di sostenere le imprese che vogliono conquistare nuovi mercati o consolidare la loro posizione. Con questo scopo l’EOS si concentra soprattutto su due settori: il reparto International Trade Support, per offrire mediazioni di partner commerciali e consulenza nell’esportazione, ed il reparto Marketing Support, per migliorare l’immagine dei prodotti di qualità dell’Alto Adige e aumentarne il grado di notorietà.
Il reparto Marketing Support dell’EOS organizza iniziative collettive, campagne pubblicitarie e partecipazioni a fiere e offre inoltre consulenze specifiche, permettendo quindi alle imprese altoatesine di migliorare la propria posizione sul mercato. Attraverso attività di marketing mirate viene difesa e rafforzata l’immagine dell’Alto Adige come meta turistica e terra di sapori. Tramite una strategia pluriennale si realizzano obiettivi come l’internazionalizzazione crescente delle imprese, l’aumento delle vendite e della notorietà dei prodotti.
Al termine della conferenza per coloro che vi hanno partecipato si terrà una degustazione a numero chiuso, per un massimo di 60 posti, di prodotti tipici dell´Alto Adige (Speck IGP, Mela IGP, pane tradizionale croccante, vino DOC).